De ondergang van het Japanse Takata imperium De ondergang van het Japanse Takata imperium
De Takata Corporation, is een Japanse multinational, met vestigingen op vier continenten, die gespecialiseerd is in het produceren van airbags. In 2013 moest het... De ondergang van het Japanse Takata imperium

De Takata Corporation, is een Japanse multinational, met vestigingen op vier continenten, die gespecialiseerd is in het produceren van airbags. In 2013 moest het bedrijf, door een defect in hun airbags, de kosten dragen voor het terugroepen van bijna 42 miljoen auto’s. Hierdoor kwam het bedrijf in financieel zwaar weer en moest het in Juni 2017 het faillissement aanvragen. Wat veel mensen echter niet weten is dat er achter het faillissement van de Takata Corporation nog een triest faillissement schuil gaat: Die van de Takada familie.

Het Takata imperium:

De Takada familie is één van de meest vooraanstaande ondernemers dynastieën van Japan. In 1933 stichtte Takezo Takada het bedrijf Takata dat gespecialiseerd was in het produceren van bekabeling voor parachutes. Het bedrijf specialiseerde zich in de 50’er jaren in veiligheidsgordels waarvoor het de eerste crash-test site ter wereld bouwde. In de jaren 80 veranderde het bedrijf de naam in de “Takata Corporation” en opende het vestigingen in Korea en de Verenigde Staten. In de jaren 90 breidde het bedrijf haar activiteiten uit naar Europa door de overname van de Duitse concurrent Petri AG. Vanaf dit moment was de Takata Corporation de toonaangevende automotive producent van de wereld.

Terugroep acties:

In mei 1955 moesten in de Verenigde Staten bijna 8.5 miljoen auto’s terug naar de garage worden gehaald omdat de veiligheidsgordels, gefabriceerd door de Takata Corporation, niet voldeden aan de wettelijke eisen. Veel Honda eigenaren klaagden aanvankelijk dat de sluiting van de veiligheidsgordels moeilijk dicht gingen en dat de gordels daarna niet uit de sluiting gehaald konden worden. Uit een onderzoek door de National Highway Traffic Safety Administration bleek dat het niet alleen de Honda auto betrof maar elke auto die uitgerust was met de Takata veiligheidsgordels. Deze terugroep actie, die de Takata Corporation enkele miljarden dollars heeft gekost, was bijna funest voor het voortbestaan van het bedrijf. In 2013 bleek dat de Takata airbags gebreken vertoonde met als gevolg dat bijna 42 miljoen auto’s wereldwijd terug naar de garage moesten. Sinds mei 2015 is de Takata Corporation verantwoordelijk voor de grootste terugroepactie ooit door het terugroepen van bijna 53 miljoen auto’s. De schadepost voor het Takata imperium bedroeg ruim 3.3 miljard Euro waardoor het bedrijf in juni 2017 het faillissement aan heeft moeten vragen.

De Takada familie:

De aandelen, die de Takada familie had in deTakata Corporation, kelderden sterk in waarde door de laatste terugroepactie. De aandelen, die aanvankelijk een waarde van 2.3 miljard Euro vertegenwoordigden, bleken na de terugroepacties nog slechts 15.5 miljoen Euro waard te zijn. Na het verrekenen van de kosten van de terugroep actie, dat ongeveer 8.5 miljard Euro zal bedragen, zullen deze aandelen mogelijk geheel waardeloos worden. Hierdoor zal de Takata familie geen beschikking meer hebben over bankkredieten waardoor zij niet meer kunnen voorzien in hun levensonderhoud. Op dit moment moet de familie rond komen van het in 2013 uitgekeerde dividend van 7.7 miljoen Euro.

Toekomst:

Ook de toekomst ziet er voor de Takada familie alles behalve rooskleurig uit. Zeer waarschijnlijk zal het faillissement van de Takata Corporation gepaard gaan met grote schulden waarvoor de familie aansprakelijk zal worden gesteld. Tijdens een aandeelhoudersvergadering hielden grote investeerders de Takada familie al verantwoordelijk voor de slechte afwikkeling van de airbag crisis. “Als de familie eerder had gehandeld in deze crisis zou de afloop er geheel anders hebben uitgezien.”. Het gevolg is dat aandeelhouders proberen te redden van wat er nog te redden valt. Door de familie juridisch aansprakelijk te stellen voor het faillissement hebben zij wat tijd gewonnen om mogelijk een miniem deel van hun investeringen te redden. Echter de vrees bestaat dat de aandelen op zeer kort termijn geheel waardeloos zullen zijn.

Marjolein

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *